تاریخ انتشار: پنجشنبه 1400/01/26 - 03:48
کد خبر: 392212

در گفتگو با ۴ تن از فعالان دانشجویی درپی اقدام خرابکارانه در سایت هسته‌ای نطنز مطرح شد؛

تنفس مصنوعی دولتمردان به پیکر بی‌جان برجام/ بند ۵ برجام عامل اصلی انفجار سایت نطنز بود

تنفس مصنوعی دولتمردان به پیکر بی‌جان برجام/ بند ۵ برجام عامل اصلی انفجار سایت نطنز بود

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: متأسفانه ترجیح دادن منافع جناحی بر منافع ملی مقوله ­ای بوده ­است که بارها از جانب مسئولان دولت مشاهده است و امروزه نیز با توجه به عملکرد مفتضحانه خود در این هشت سال در پی یافتن دستاویزی است که بر اساس آن خود را در جریان قدرت و انتخابات ۱۴۰۰ ابقا کند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همزمان با استمرار روند تروریسم هسته ­ای از جانب رژیم صهیونیستی و تکرار اقدامات خرابکارانه این رژیم در تأسیسات هسته ­ای نطنز، دیپلمات های دولت ایران مشغول مذاکره با آمریکا و متحدانش در نشست اخیر وین بودند. این در حالی است که پروژه مضمحل شده برجام صدمات اساسی به منافع ملی وارد کرده است و بر این اساس امکان هرگونه مذاکره مجدد بدون رفع همه ­جانبه تحریم­ ها و راستی­ آزمایی ایران در این باره منتفی است.

در این راستا گفتگویی با علی سعیدی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، متین نعیم آبادی دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مشهد، پرهام مداح معاون هسته بین­ الملل بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی و محمدحسین پورمحمدعلی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه شهید باهنر کرمان داشتیم که در ادامه می­‌خوانید.

توان هسته‌ای برگ برنده‌­ای که در نتیجه خرابکاری­‌های اسرائیل از ایران گرفته می‌شود

علی سعیدی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

به­ طور کلی از سال ۱۳۹۱ به بعد، سیاست کلی نظام درخصوص مذاکره این گونه بود که نشستن دو طرف بر سر میز مذاکره باید مبتنی بر عدالت و احترام متقابل باشد. این که طرفی از موضع قدرت و دیگری از موضع ضعف وارد مذاکره شود، این یک مذاکره برد برد نیست و مشخصاٌ باید طرفی که در موضع ضعف قراردارد ناعدالتی ­هایی را متحمل شود. متأسفانه مذاکراتی که تا به اینجا با قدرت ­های اروپایی و آمریکا انجام  شد متأثر از سیاست­ های دولت و افراد صاحب ­نفوذ در دستگاه قدرت به سمت پیشبرد مذاکرات به­ سوی تورم افسار گسیخته، سه برابر شدن نرخ ارز و تشدید مشکلات معیشتی مردم سوق داده شد. این در حالی بود که دشمن به ­طور کامل از چنین ضعف­ هایی در کشور آگاه بود و ایران را در موضع ضعف به مذاکره کشاند.

اما درخصوص حادثه رخ­داد اخیر در تأسیسات هسته ­ای نطنز باید به روند حوادث این ­چنینی در یک سال گذشته به ­وقوع پیوسته توجه کرد. این که چرا دو حادثه خرابکارنه در یک تأسیسات هسته ­ای آن هم با فاصله کوتاه روی داد ذهن بسیاری را به خود درگیر کرده ­است. برای یافتن پاسخ باید بند ۵ برجام را مطالعه کرد. بندی که طبق آن ایران موظف شده تمام غنی­ سازی خود را به سایت هسته ای نطنز محدود کند و امکان غنی ­سازی در سایر تأسیسات هسته­ ای مانند فردو را ندارد. در واقع، عاملی که باعث شد در چند وقت اخیر مذاکرات روی جدی به خود بگیرد، در واقع همین پیشرفت ایران در بحث هسته­ ای و افزایش توان غنی سازی بود که به برگ برنده ایران در مذاکرات وین تبدیل شد.

حال هم­زمان با مذاکرات و درست در زمانی که ما نیاز مضاعفی به این برگ برنده داریم، رژیم صهیونیستی با چنین اقدام خرابکارانه ­ای این را برگ برنده را از ما می­ گیرد و باعث متضرر شدن ایران در مذاکرات اخیر می ­شود. در مقابل، درد اینجاست که هیچ پاسخ درخوری از طرف مقامات دولتی و نظامی به این اقدامات رژیم صهیونیستی داده نمی­ شود و هیچ موضع گیری قدرتمندانه­ ای در این خصوص وجود ندارد و تنها پاسخ دولت این است که ما جواب دشمن را با پیشرفت در زمینه­ های علمی و صنعتی خواهیم داد که این پاسخ ­ها قابل قبول نیست.

متأسفانه ترجیح دادن منافع جناحی بر منافع ملی مقوله ­ای بوده ­است که بارها از جانب مسئولان دولت مشاهده است و امروزه نیز با توجه به عملکرد مفتضحانه خود در این هشت سال در پی یافتن دستاویزی است که بر اساس آن خود را در جریان قدرت و انتخابات ۱۴۰۰ ابقا کند.

راه حل تمامی مشکلات ارتباط با غرب نیست

متین نعیم آبادی دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مشهد:

من از دو منظر به جریان تروریسم هسته ­ای رژیم صهیونیستی نگاه میکنم. از منظر اول، این رویداد ایران را با ضعف جدی در مذاکرات مواجه می­کند بر این اساس که یکی از گزینه های برتر ایران قدرت هسته ای­ بود و اسرائیل با این کار به­‌گونه­‌ای توان حراست ایران از تأسیسات خود را با چالش مواجه کرد. از نظرگاه دوم، آمریکا و اسرائیل نظرات و تحرکات سیاسی­‌شان همیشه یکسان بوده و با توجه به لابی صهیونیستی موجود در ساختار حاکمیتی آمریکا تمام تصمیمات این کشور در تطابق با تصمیمات رژیم صهیونیستی است و در این رویدادها هم می­توان کاملا به این نتیجه رسید که چنین اقداماتی در هماهنگی این دو کشور با یکدیگر است و منافع هر دو مد نظر است. اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی مشترک است؛ شاید در حال حاضر آمریکا به دلیل مشغول بودن به مذاکرات با ایران به صورت قاطع اقدامات دشمنانه­‌ای در حیطه ضربه زدن به تأسیسات هسته­ ای انجام نمی ­دهد اما این امر، دلیل بر عدم دشمنی آمریکا با ایران نیست.

در حال حاضر هیج به نفع دولت و جریان اصلاحات نیست که وارد تنش بزرگی با آمریکا و رژیم صهیونیستی شود و بهتر است بگوییم اراده آن را هم ندارد. امروزه اصلی­ ترین امید دولت، منوط به مذاکرات اخیر وین است و جریان حاکم بر دولت بسیار امیدوار است تا با تکاپو در این زمینه خود را در مسیر انتخابات آتی، کماکان به­ عنوان یک جناح صاحب نفوذ و قدرتمند حفظ کند.

متأسفانه برخی از مردم حافظه تاریخی بسیار ضعیفی دارند و احتمال این می­رود که مجددا موج مذاکرات جدید با آمریکا در آستانه انتخابات قوت بگیرد و رویدادهای ناگوار گذشته تکرار شود. جو فکری نادرستی میان مردم وجود دارد که کماکان تمامی راه­ حل های مشکلات کشور را در گرو ارتباط با غرب دانسته و نگاهی مثبت به برقراری روابط با غرب دارد. در حالی که اعتمادسازی لازم از طرف دولت­ های غربی هرگز انجام نشده است.

دولت اراده لازم را برای مقابله با خرابکاری های رژیم صهیونیستی ندارد. این ضروری است که در قبال تهدیدهای مقامات اسرائیلی پاسخ های کوبنده‌­ای به آن­ها بدهیم و در حیطه عمل نیز به‌­گونه­‌ای جدی عمل کنیم تا مانعی برای تکرار چنین اقداماتی از جانب دشمنان شود.

خرابکاری اخیر در نظنز ریشه در برجام دارد

پرهام مداح معاون هسته بین­ الملل بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی:

در ابتدا بررسی این مسأله نیازمند ارائه یک مقدمه درخصوص بحث مذاکرات است. ما مخالف مذاکره نیستیم و با توجه به اهمیت مذاکره در دنیای امروز روابط بین­ الملل، این مسأله از حساسیت بسیاری برخوردار است. ما معتقدیم که به­ غیر از رژِیم صهیونیستی که از نظر ما فاقد رسمیت است ضروریست با سایر کشورهای جهان مذاکره و ارتباط سازنده برقرار کرد اما نباید این مذاکره و ارتباط به ضرر منافع ملی ما باشد. نشست وین اما نه در راستای مذاکره و تعامل برد برد با جهان بلکه در استمرار روند شکست­ خورده مذاکراتی است که از سال ۱۳۹۲ با محوریت دولت روحانی کلید خورد و حاصل آن برجام شد. نشست اخیر وین با هدف دمیدن روحی دوباره در برجام بی­ جان است و دولت سعی دارد با انجام این مذاکرات تلاش­ های آخر خود را برای احیای برجام انجام دهد.

نکته­ ای که طبق فرمایشات رهبر انقلاب امروزه در وین ضروریست که به دنبال آن باشیم، رفع همه جانبه تحریم ها و راستی­ آزمایی ما در این خصوص است. این همان مقصودی است که از نظر بنده ضرورت داشت از همان ابتدای برجام مدنظر قرار داده می ­شد و با رویکردی قدم به قدم، در توازن با رفع تحریم­ ها از جانب آمریکا، ما نیز میزان غنی ­سازی خود را به همان اندازه کاهش می دادیم نه اینکه به ­طور کامل غنی­ سازی خود را متوقف کنیم و در ازای آن چشم به راه رفع همه جانبه تحریم ها از سوی آمریکا باشیم.

اما در خلال مذاکرات وین، ماجرای خرابکاری اخیر رژیم صهیونیستی در تأسیسات هسته­ ای نطنز پیش آمد که توجه را به سمت خود جلب کرد. در این خصوص ابتدا  نیازمند است که اهمیت سایت هسته­ ای نطنز برای ما مفهوم شود. در سایت هسته ­ای نظنز، اقدامات گسترده ­ای نظیر تولید دارو، تولید برق، مصارف پزشکی و تأمین سوخت راکتور تهران و بوشهر صورت می­ گیرد که بیانگر میزان اهمیت این مجموعه است. پس نتیجه می­ گیریم رژیم صهیونیستی به ­طور کامل از جزئیات اهمیت این سایت هسته ای مطلع است و طبق بند ۵ برجام که ایران متعهد شده غنی­ سازی خود را به نطنز محدود کند، راه برای نفوذ و تمرکز هرچه بیشتر اسرائیل بر این تأسیسات هموارتر شد. در نتیجه این اقدامات توان ملی ما کاسته می­ شود و کشورهای اروپایی و آمریکا می­ توانند بار دیگر ایران را در مسیر سراسر زیانی مانند برجام قرار دهند که امید است چنین اتفاقی به­ وقوع نپیوندد.

درخصوص مسأله توان بازدارندگی دولت در مقابل چنین اقدامات خرابکارانه و صدمه­ آفرینی از جانب دشمنان باید این را در نظر بگیریم که اصلا دولت دارای چنین توانمندی هست یا خیر. در رویدادهایی مانند ترور شهید سلیمانی، ترور شهید فخری­ زاده و خرابکاری­ های مکرر در نطنز ما هیچ گونه اقدام انتقام­‌جویانه‌­ای در مقابل این اعمال انجام ندادیم و در اصل دولت، اراده چنین واکنش هایی را نداشت و در پی تسامح بود. ضروریست که ما در واکنش به اقدامات اینچنینی از جانب دشمنان، دست به اعمالی بزنیم که بازخورد بین ­المللی داشته­ باشد. در غیر این صورت، دشمنان، هیچ حد یقف و عامل بازدارنده­‌ای در مقابل اعمال تروریستی و خرابکارنه خود مشاهده نمی­ کند و به این اقدامات خود با شدت بیشتری ادامه می­ دهند.

آمریکا نسبت به حفظ امنیت اسرائیل متعهد است

محمدحسین پورمحمدعلی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه شهید باهنر کرمان:

سابقه ای که آمریکا و اسرائیل در عملیات های سری و علنی خود با هدف جلوگیری از روند صعودی برنامه های هسته ای کشورمان داشتند را نباید از یاد برد، این نوع تحرکات خرابکارانه از زمان دولت چهل و سومین رئیس جمهور آمریکا، بوش پسر، شروع شدند. بر این اساس، اخیراً بازهم شاهد یک اقدام خرابکارانه دیگری در تأسیسات هسته ای نطنز بودیم که از مسئولین توقع می‌رفت عکس العمل های جدی‌تری در این خصوص نشان می­ دادند.

درخصوص روابط استراتژیک و دوستانه آمریکا با رژیم صهیونیستی باید گفت که مصادف با سفر لوید آستین برای بازدید از سرزمین های اشغالی، خاطر نشان شد علاوه بر هماهنگی اقدامات متقابل علیه ایران، به رفع نگرانی های دو کشور نسبت به فعالیت های ایران نیز پرداخته شود و تصریح کرد که اسرائیل شریک راهبردی آمریکاست و به مقامات اسرائیلی یادآوری شد که واشنگتن نسبت به حفظ امنیت اسرائیل متعهد است.

نظر به برگزاری چهارمین انتخابات چالشی پارلمانی در رژیم غاصب اسرائیل، این رژیم با بحران های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مواجه شده است که به مراتب آسیب پذیری این رژیم را بیشتر می‌کند و تهدیدی برای ثبات این رژیم محسوب می‌شود. با این وجود، نخست وزیر این رژیم در دیدار با وزیر دفاع آمریکا، مدعی اقدامات تروریستی توسط ایران شد و نسبت به ادامه برنامه های هسته ای در ایران ابراز نگرانی کرد و ایران را تهدیدی برای خود و جهان خواند.

حال اسرائیل با هراس و نگرانی بیش از پیش در اتاق های فکر خود سعی به پیش بینی استراتژی ایران دارد، اما هر بار که با اشتباه در محاسبات خودش مواجه می‌شود با عناد و لجاجت بیشتری دست به اقداماتی می‌زند که اخیرا شاهد هستیم.

دولتمردان ما باید بدانند که اعتماد به این بازی‌های آمریکا، اسرائیل و اتحادیه اروپا خطاست و لذا تقاضا داریم مردان سیاست موشکافانه تر از همیشه پیشنهادات مطرح شده توسط کشورهای طرف قرارداد را بررسی کنند و برای فرآیند راستی آزمایی رفع تحریم ها، خواستار یک بازه زمانی منطقی شده و با نصب العین قرار دادن رهنمودهای رهبری عملکرد درستی برای ادامه دادن به مسیر اخذ کنند.

گزارش از محمدامین خدابنده

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
معمار فلسطین نوین
حدیث چشمان یحیی
پروژه تاریخی ۷ اکتبر
اعلام رای انضباطی علیرضا بیرانوند در مورد پرسپولیس
نمایشنامه قهرمان آزادی فلسطین
امضای تفاهم‌نامه دانشگاه علامه‌ و انستیتو ریاست‌جمهوری در روسیه
قهرمانی تیم کاراته بانوان دانشگاه آزاد اسلامی در لیگ کاتای ایران
مدافع پرسپولیس به کمیته اخلاق احضار شد
حمله مجدد رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت
"دانشجومعلمان ۹۱ و ۹۲" در انتظار کارت پایان خدمت
افتتاح مجتمع جدید دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) در قم
آیت‌الله جوادی آملی: صهیونیست با اصل اسلام مخالف است
پزشکیان سه‌شنبه راهی روسیه می‌شود
اسلامی شهادت یحیی السنوار را تسلیت گفت
تاکید اردوغان بر گسترش روابط با ایران
ظریف: نباید منتظر دستور از تهران باشیم ؛ دستور از مردم می‌رسد
پیراهن قرن؛ امضای مسی تاریخی شد
خبری که سنوار به مادرش داد
نخستین زن فرماندار در کردستان منصوب شد
جانور منقرض شده به طبیعت بازگشت!
تهران سرد می شود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top